makna diam diri

selamat petang semua ;

kita biasa dengar kan orang dulu-dulu cakap ; 'diam tu tanda setuju tue'..tapi bagi saya..bila saya diam, bukan sepenuhnya saya setuju..diam lebih pada menerima..dalam menerima itu, tetatp berfikir dalam-dalam supaya keputusan yang diambil berikutnya tidak salah..dan tidak menyesal di kemudian hari..

bukan tak tahu, bukan tak nak amik tahu, jauh sekali untuk tak kisah..tapi lebih memilih kepada buat-buat tak tahu dan pura-pura tidak kisah..buat apa nak berlagak berani, konon nya sanggup hadap kebenaran..padahal memang hakikat diri bukan camtue..kebenaran itu belum tentu manis..mungkin sangat menyakitkan hati..memang benar..'honesty is policy'..tapi buat masa sekarang..saye perlu jadi begitu..perlu hipokrit sedikit..rela memendam dan buat-buat tak tahu..tapi satu yang pasti..saya jujur pada perasaaan saya dan setiap tindakan saya..insyaAllah..

alhamdulillah..dapat rasa diri sekarang makin matang..sudah boleh kawal diri walaupun kadang-kadang tue tersasar juga..perlahan-lahan cuba untuk lindung perangai keanak-anakan itu..walhal kadang-kadang meronta-ronta jugak la minta dilayan camtue..tapi bila pikir balik..hei..wake up la..sampai bila nak terlalu rely pada orang..??sampai bila nak buat perangai macam budak-budak..??

biarla..diri berserah kini..kalau betul ini jalannya..insyaAllah..tetap juga kepunyaan saya..buat apa nak melawan kehendak takdir..??benda yang bukan milik kita..kita paksa macam mana pun..dia tetap pergi juga..jangan disimpan dendam, jangan disimpan marah..tapi, sebelum berserah sepenuhnya, paling tidak pun harus berusaha.ingat..macam mana Allah nak tolong hambaNya kalau dia sendiri tak berusaha..dia sendiri tak memohon..

0 bijak pandai berkata-kata:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

anda baik hati bukan :)

yang ni pun best !!