Khabar Duka

tepat jam 10 smlm..sepupu saya, kak lang ina cal..

' wan dah tiada'

tergamam sbntar..memang diakui keadaan ksihatan dia agak mrosok lately nie..

kronologi

1.last 2 weeks her sis.wan amok passed away kt kmpung..then suddenly..last tuesday..dpt cal dri mak teh ckp..tetiba nek wan xmo makan dh..then die xlg riuh seperti dulu..sye pergi ke sne..sye lhat keadaan die..sgguh mhibakan..

2.then jumaat ari tue..tetiba abah ckp..wan msuk hospital..k..seem serious..kmi skeluarga brangkat ke HBKL..sye lhat lg keadaan die..mak teh ckp..wan kne strok..bfore nie die blah knan..then kli ini blah kiri plak..tubuh kecilnye itu nmpk bnar tersiksa...dgr wayar yang slirat..die bnafas mgunakan mesin..sye lhat dnyutan jantung..mukanye sgt cengkung..

3.sabtu mlm..nek wan dbawa blik ke rumah mak teh..mereka sume spakat tak mhu lg myiksa tubuh tunnya itu dan hanya bserah pada Yang Maha Esa..gas bantuan pn cme dsalurkan slama 3 jam sahaja..mereka tidak tambah..keadaan tidak nmpak sbarang perbezaan sangat..nfasnye skejap tenang skejap laju..kami di situ trasa kesakitannya..Subhanallah...

4.pagi ahad..mak ngah mhu suapkan susu..die luakkan..nfasnnye tetiba laju..dgn perlahan..die mghembuskn nafasnye yang terakhir..itu cerita yang sye dgr..

5.11.30 am..jnazah dibawa ke Masjid Ar-Rahimah,Kg Pandan utk dimandikan dan disembahyangkan..ati sgt sayu melihat tuburnye terbujur kaku..sesudah disembahyangkan..jnazah dibawa ke Tanah Perkuburan Islam Jalan Kuari,Cheras Bharu..sye trut serta ke sne..saat talkin dibcakan oleh Pak Long..ati bnar-bnar diselubungi keinsafan..kali pertama sye mndgr bnda ini..pesanan terakhir anak kepada arwah bondanye..sungguh sayu tatkala disbut 'selamat tinggal wahai bondaku'..






masing-masing perlu merelakan..sayang macam mne kte pd insan itu..Allah lebih menyayanginye dan lebih berhak..kte sbgai warisnye di muka bumi ini cme mmpu berdoa moga arwah wan ditempatkan dbsama golongan orang-orang yang beriman dan diselamatkan dri siksaan api neraka yang sungguh dasyat itu..sesungguhnye "dari Allah dia datang kepadaNya dia kembali"

“Ya Allah! Ampunilah dia dan kasihanilah dia dan sejahterakanlah serta ampunilah dosa kesalahan dia. Dan muliakanlah kedatangannya dan luaskanlah tempat masuknya (kuburnya) dan bersihkanlah dia dengan air salju dan embun, bersihkanlah dia dari segala dosa dan sebagaimana kain putih yang bersih dari segala kotoran dan gantikanlah baginya rumah yang lebih baik dari rumahnya dan peliharalah (hindarkanlah) dia dari seksa kubur dan seksa neraka.”

2 bijak pandai berkata-kata:

Miss Izah Mohamed said...

takziah tuk famili syima..
smga roh arwah ditempatkan dikalangan org2 mukmin

nuraitul said...

thanx akak..

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

anda baik hati bukan :)

yang ni pun best !!