Kursus Asas - IKWAS, Johor

salam ;

hello readers ..dan salam 17 Ramadhan ..tup tup tup ..kita dah makin hampir ke 10 Ramadhan yang terakhir ..sangattt cepat kan masa berjalan ..rasanya macam baru saja minggu lepas saya mula berpuasa ..

okeh okeh ..macam yang saya janji kan pada latest entri last friday ..sudah janji kan untuk pelan-pelan cerita semua benda yang tertunggak ..tahu, memang tak de la yang follow sangat pun cerita kita ini ..tapi tetap mahu coret kat sini supaya bila zaman-zaman akan datang, kita ada nukilan lama untuk dirujuk ..

ini cerita lama punya cerita ..hampir 2 bulan punya cerita ..one of the reason kenapa saya terduduk sekejap dari terus ligat mengupdate pasal kehidupan seharian ..ingat ada satu entri yang lepas-lepas ..yang mana akhirnya lepas 19 bulan penantian, alhamdulillah ..saya sudah bertukar status sebagai 'TETAP' ..ffuuuhhh ..alhamdulillah ..kelegaan yang amat sangat bagi saya, keluarga dan juga MITB ..yup yup ..memang tak senang duduk bila pikir status kerja, mengenangkan terikh kontrak yang hampir tamat ..lepas dah cukup semua syarat yang ditetapkan, barulah surat itu sampai depan mata saya ..alhamdulillah, syukur sangat   :)

so, lepas dah bertukar status ..bukan juga bermakna senang-lenang saya boleh rehat-rehat tanpa memikirkan apa-apa lagi ..mengikut surat tawaran, saya perlu menghadiri beberapa jenis kursus, lulus penilaian dan semua itu perlu dilaksanakan dalam tempoh 3 tahun ..but, i think that's normal procedure ..yang penting, tidak lagi berstatus kontrak ..jadi, untuk tempoh 3 tahun ini ..memang kena sentiasa alert dengan sebarang pengumuman dari pihak JPA ..

untuk yang pertama, pada 13-22 Jun 2012 yang lalu ..saya sudah mula kena berkursus ..hmmmm ..lama kan ..hampir 10 hari ..pada pagi 13 Jun, kami dikehendaki berkumpul di Menara Sri Wilayah ..saya dihantar oleh MITB ..hmmmm ..hati berat sangat nak pergi ...tahu lah kan ..mana pernah berpisah sampai 10 hari camtue ..kalau sama-sama cuti tue, lain la ..tapi ni lain (aaarrhh ..ada bunyi gedik tak..huhuhu) ...on the very first day pun dah kelam kabut ..boleh plak tertinggal beg baju dalam kereta ..mujur bergerak ke lokasi kursus selepas zohor ..MITB yang baik hati jugak la hantar semula beg baju tu ke saya ..cehhh ..padahal alasan nak jumpa dia lagi ..hehehehe ..

lepas zohor, mula bergerak ..kami diarahkan untuk bertukar pakaian sukan, berkasut sukan bagai ..ceehhh  ..iye iye je bermake-up bagai pagi tadi, sudahnya kena berpakaian sukan juga ..takpela ..SYMP saja ..lokasi kursus kami dirahsiakan ..dengar cerita dari pihak urusetia, kena duk dalam khemah la ..panjat bukit la ..huhuhu ..debar dah ..dah la saya ni tak berapa nak bersedia sangat dengan environment camtu ..beg roda, size XXL punya saya bawak ..tak kan nak panjat bukit dengan beg tu ..mati den ..tapi, try to be cool ..sebab tengok orang lain punya saiz pun lebih kurang camtue jaaaa ...so, takpe ..hehehehe ..dalam pukul 5.30 petang, sampai di lokasi ..ooowwwhh ..rupanya kami dihantar berkursus di IKWAS atau nama penuhnya INTAN Cawangan Selatan, Kluang ..first time saya di sini ..okay la tempat sini ..jenuh cari, mana la hutan atau bukit yang kononnya kami kena daki, kena tido situ ..intai-intai ..tak de pun ..yang ada pun cuma blok-blok bangunan biasa saja ..hati senyum da, yeaaahh ..urusetia saja je cakap camtue nak bagi cuak kami ..tapi senyum kami tak lama ..sebelum maghrib, kami diarahkan untuk buat group 3 orang ..kami diberi sleeping mattress dan khemah ..atoi, kena tido khemah juga rupanya ..tapi mujur cuma di kawasan padang sahaja ..hehehe ..boleh la ..yang penting ada pengalaman jugak kan ..

kalau nak suh saya cerita perjalanan kursus 10 hari tue, memang berjela-jela la entri ni ..siap ber episod-episod nanti tue ..jadi, saya cerita yang ringkas-ringkas je la ye ..gambar-gambar pun sedikit saja saya punya ..yang banyaknya, saya ambil dari group fb oleh mereka-mereka yang baik hati snapkan picture dan upload ..credit goes to them, okay ...not for me ..

this is me during 10-days there

sesi LDK ..bukan group saya, tp itu bendera group sy ..jahat ooo ..dari obor, jd eskerem bendera kami ..sabotaj ni ..

mengikut kata dari pihak urusetia, kami dikehendaki untuk tidur 3 hari di khemah ..selepas itu, baru boleh masuk bilik ..bunyi cam sekejap je kan 3 hari tue ..tapi nak menghabiskan sisa-sisa 3 hari sangat la perih ..mujur, urusetia baik hati, cuma 2 malam saja kami bermalam di khemah ..katanya, kami berperangai baik ..jadi dapat diskaun ..hehehe ..seronok gila kut dapat masuk bilik ..tak perlu memikir nak bangun sampai 3-4 pagi untuk queue mandi ..tak perlu da nak berkungfu ngan nyamuk di malam hari ..yeah ..lega sangat ...10 hari di sana, 3 hari - group integration dan selebihnya 7 hari, lebih kepada sesi kuliah ..sepanjang 3 hari pertama, sut sukan hitam tue je la pkaian rasmi kami ..lantak la tak bertukar pun ..semuanya bau sama saja ..tak dan dah nak amik bau orang lain ..hehehe ..rutin setiap hari ..5.45 am suda mula kena berkumpul ..senaman pagi, joging 3round padang ..breakfast ...mula aktiviti ..non-stop activity sampai la ke waktu malam ..

pasal sesi daki-daki bukit tu ..rupanya memang kena juga ..ingatkan  main-main je ..pada hari ke-7, kami dibawa oleh pihak urusetia ke Hutan Lipur Gunung Belumut ..neves gak la sebab tak pernah wat benda ni ..pnah naik pn cuma Bukit Broga je pun ..tue pun semput bangat da ..tapi untuk kali ini, memang awal-awal kami dah diberi maklum ..cuma sampai ke puncak pertama je ..tapi still cuak gak ..mujur, berkat joging setiap pagi tue ..boleh la juga stamina saya tahan sampai tempat yang dituju ..alhamdulillah ..

excited masing-masing nak mula kuar dari IKWAS
breakfast dulu

khusyuk

ladies group

singgah sat di checkpoin 1

tengah-tengah jalan, sempat lagi tue ..

finally, di atas :)

santai jap ..

sampai semula ke bawah selepas 4 jam berjalan
baki 7 hari kursus, cuma dipenuhi dengan aktiviti kuliah ..dari pagi sampai la ke malam ..paham-paham la kan ..dah bila kena bangun seawal 5.30 pagi, tidur pun sampai 1-2 pagi ..konfom la dalam kelas tue terbuai-buai je mata tue kan ..mana yang penceramah okay, memang masing-masing tegak la kepala ..tapi bila sampai penceramah yang bersuara romantik tue, uiii ..dengan kepala sekali ikut terbuai ..hehehehe ..

sesi kuliah

get ready to school
class session
she's one of my secondary school's friend ..bertahun-tahun tak jumpa, kat sini kami jumpa balik  ;)
evening's session ..

:D
kalau cakap pasal makan pulak, memang sangat puas hati ..tak pernah bosan dengan menunya ..breakfast-coffee break-lunch-hi tea- dinner - supper ..memang sangat menarik perhatian ..memang tak sanggup skip la ..terbaik punya catering .. :)

one of menu

paling heaven dapat ni ..yaaa ..seronoknya  :)

nyum nyum nyum

10 hari makin sedap-sedap di sana, tue yang jadi dengan sepantas kilatnya pipi saya tembam ..huhuhu ..sampai MITB pun tegur ..nape bam bam sangat ni ..huurmmm ..

tembam kan ..
macam penat pun kami ditekan kat sana sepanjang 10 hari, still pihak urusetia banyak membantu kami ..ada masa memang diorang tegas, ada masa diorang sangat baik hati ..jadi untuk mengenang jasa mereka, malam terakhir kami kat sana ..ada buat sedikit penghargaan untuk urusetia ..

sesi karaoke ...

Allah selamatkan kamu  :)
dan akhirnya, saat yang plaing mendebarkan bagi semua peserta ..excluding saya dan beberapa belasan peserta yang lain ..selepas sesi penutup, diadakan surat penempatan untuk kami semua ..macam saya, tak delah berdebar sangat ..sebab kami memang sudah ada penempatan ..another 100 pupils masing-masing berdebar semenjak dari awal berkursus lagi memikirkan penempatan mereka ..

sesi penyerahan penempatan ..
secara ringkasnya ..saya seronok di sana ..walaupun dalam hati, sarat rindu dengan si tunang ..tapi masing-masing paham dengan tugasan sendiri ..macam yang pernah saya bagitahu di entri sebelum ini ..macam mana pun, kami memang kena belajar ..sebab akan ada suatu masa, nak tak nak ..rela tak rela ..memang kami kena jauh duk terasing ..kena mula kuat hati dari sekarang ..di sana, saya kenal ramai orang ..dari pelbagai peringkat umur, dari pelbagai negeri ..masing-masing dengan gaya dan cara tersendiri ..cukup membuktikan memang mereka layak diterima untuk jawatan itu ..masuk pada tarikh hari ini, sudah hampir 2 bulan mereka bertugas ..wish u all the best dan kuat dalam menyelesaikan tugasan dan amanah yang diberikan ..moga persahabatan dan perkenalan yang bermula di IKWAS kekal dan tidak pudar shingga bila-bila ..insyaAllah ..

okay ..selesai satu hutang ..nanti kita sambung langsai hutang yang lain yaa ..

* mostly pic ni bukan saya punya ..ambil copy dari kawan-kawan punya fb ..

terima kasih sudi singgah dan baca ;

2 bijak pandai berkata-kata:

salehazulia aka are said...

uit bile nk jogging nih???

nuraitul said...

hahaha ..lepas raya la beb ..janji2 ..nanti kite setting ..

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))