perkahwinan bukan sesuatu yang membebankan

salam ;

hai semua..perasan tak sekarang gejala sosial antara remaja makin menjadi-jadi..bila kita tanya,  ' nape tak terus nikah je..??kan senang.. ' ..alasan diorang bagi.. ' duit takde ' ' duit tak cukup lagi ' ' belum sempat saving lagi ' ..

tapi, betul ke duit punca benda baik camtu terhalang..??
duit, punca orang sanggup buat benda jahat dari buat benda yang elok..??

pperrrghh..kuat betul kuasa duit ek..cuma disebabkan 4 huruf tu je , D U I T ..
tapi, bagi saya tak..semua tu kadang-kadang alasan je nak selamatkan diri..yup, diakui..memang duit itu penting tapi penting sangat ke sampai jadi batu besar penghalang camtu..bagi saya, duit hanya sebagai cabaran..cabaran bagi menguatkan azam kita bila berkehendakkan sesuatu..tapi itu pun kalau kita betul-betul nak la..kalau betul kita dan pasangan kita betul-betul ikhlas dan memang mahu ke arah itu..galas cabaran tu bersama-sama..jangan seorang je yang pegang beban tu..sakit tau..

dan lelaki,
percaya lah..bukan semua wanita materialistik..kalau dia benar sudah jatuh sayang pada seseorang..hati dia nekad dan dia akan tetap dengan keputusan dia..tak kira la camne halangan sekali pun..macam contoh, cuba baca kisah bawah ini ye ..

________________________________________________________________

Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar.

Jadi, mengapa berkahwin?

Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami ‘declare’, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain.

Kecewa…? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri.
Saya mengalami tekanan hidup sehingga tidak berhubung dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang.

Pada mulanya, saya ingat sekadar ‘cinta rebound’, tetapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani menghubungi ayah saya dan minta izin untuk berkahwin kerana takut kehilangan saya lagi.

Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar; ketika beliau tahun 1 peringkat ijazah.Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali.

Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM 200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.

Simple bukan? Kenapa perlu pening?

* Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda.
*Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K.

Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu; bukan cara Islam.

  • Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki?
  • Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.
Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba serbi. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin.

Tapi cuba fikir, perlu tidak?

  • Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru.
  • Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada?
  • Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan.
  • Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang. Bagaimana pula hukumnya mempamerkan diri (bab aurat dan sebagainya) di hadapan khalayak ramai tatkala bersanding?
Fikir2kan lah sendiri...

Seganlah. Nanti orang kata apa.”
Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran.”

Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah.

Tanggungjawab selepas kahwin yang penting.
  • Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama.
  • Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.
  • Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar?
  • Harga lampin pakai buang.
Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting?
Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah.

Pening!!

Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.
Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dahulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal.

Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri.
Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama. Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda.
Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta.

Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya), untuk mendapat keputusan yang cemerlang.

Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.
Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima.

Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda.
Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda.

Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa.

Berkahwinlah!
Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

“Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptkan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu BERSENANG HATI dan hidup MESRA dengannya, dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan KASIH SAYANG dan BELAS KASIHAN.” (Surah Ar-Rum, 21)

#
________________________________________________________________

see..masih ada lagi kan orang yang tak terlalu memandang materialistik sangat..bagi saya sendiri pun, cukup la ada keperluan yang asas sahaja..tahu, mesti akan ada orang cakap,

' eh awak bujang lagi, boleh la cakap camtu..cuba rasa sendiri la hidup berumahtangga..nanti awak tahu siksanya '..

saya cuma boleh jawab

' insyaAllah..moga rasa besederhana ni kekal dalam diri sampai bila-bila..keinginan untuk sesuatu itu memang banyak..tapi cuba untuk dibendung supaya tak menjadi-jadi dan mengukur kemampuan diri dulu.. '

* moga Allah melancarkan urusan kami..dikuatkan hati saya melawan segala prasangka dan dugaan sekarang..insyaAllah ..

terima kasih sudi singgah dan baca ;


4 bijak pandai berkata-kata:

echa takashimaya said...

betul apa yang diperkatakan.tapi bab macam ni banyak hati dan pihak yg perlu dijaga, masalah melayu sekarang ni adat itu terlalu tinggi nilainya.hmmm.

Myra Anne said...

suka sangat entry ni!

nuruashia said...

betul...agreed ngn entry ni..nice laa :)
xpyh pening..kwen pakai bju raye pon boley cume treeettttt e hehehehe

nuraitul said...

echa : tue la kan..entry nie sbenanya lbh dri pndapat tuan pnya bdn..besenye org2 tua, hati dia lain skit dan kena kte jaga.

myra : kan kan sayang..??lama diam..mne kamu ??

nuruashia : hehehehe..ape yg blh treeettttte tue..?? :P

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

anda baik hati bukan :)

yang ni pun best !!